ΠΡΟΣ ΑΦΥΠΝΙΣΗΝ ΑΠΟ ΤΟΝ ΥΠΝΟΝ ΤΟΝ ΜΑΚΡΥΝ

Αγαπητοί συμπολίτες μας – наши Македонци,

Ένας από τους βασικούς σκοπούς της ύπαρξης του Виножито-Ουράνιου Τόξου είναι εκτός των άλλων (εθνική αναγνώριση, γλώσσα,

του Δημήτρη Κ. Ιωάννου

του Δημήτρη Κ. Ιωάννου

επιστροφή πολιτικών προσφύγων, πραγματική ενσωμάτωση των Μακεδόνων στα κοινωνικά και οικονομικά γίγνεσθαι, καλύτερη ζωή, δημοκρατική κοινωνία κτλ.) και η διάσωση της Μακεδονικής κουλτούρας στην Ελλάδα και η φροντίδα για την παραπέρα εξέλιξή της.

Ζούμε πλέον σε μια Ευρώπη όπου η διαφορετικότητα είναι σεβαστή, όπου η πολυπολιτισμικότητα θεωρείται πλούτος και όχι απειλή, όπου οι κυβερνήσεις επενδύουν στην διάσωση και την ανάπτυξη ακόμα και των μικροτέρων πολιτισμικών ομάδων, είτε αυτές είναι εθνικές, είτε γλωσικές είτε οτιδήποτε άλλο. Όλα τα ανεπτυγμένα κράτη δηλώνουν υπερήφανα για τις διάφορες κουλτούρες που υπάρχουν και δημιουργούν μέσα στην επικράτειά τους και η ανοχή τους προς κάτι το διαφορετικό διδάσκεται πλέον ως κάτι το θετικότατο στα σχολεία τους. Δυστυχώς το ίδιο δεν συμβαίνει και στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα του 21ου αιώνα, στην Ελλάδα μέλος της Ευρωπαικής Ενωσης και του ΝΑΤΟ, στην Ελλάδα που δεν αφήνει στιγμή ανεκμετάλευτη για να διαλαλήσει παντού ότι είναι η κοιτίδα της δημοκρατίας, στην Ελλάδα η οποία έχει υπογράψει μέχρι σήμερα πλήθος συμφωνιών και συνθηκών σχετικά με την προστασία της διαφορετικότητας, των μειονοτήτων, των γλωσσών, της κουλτούρας, σ’αυτήν την Ελλάδα, οτιδήποτε το διαφορετικό αποκτά άμεσα την ετικέτα του εθνικά επικύνδυνου, του ξενόφερτου, του προδοτικού, του καθοδηγούμενου από τις μεγάλες δυνάμεις, του κατάλοιπου.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει και με την κουλτούρα των εθνικά Μακεδόνων στην Ελλάδα. Επί δεκαετείες τα τραγούδια μας, οι χοροί μας, τα ήθη και τα έθιμά μας, η αρχιτεκτονική των σπιτιών μας και των εκκλησιών μας, οι παραδοσιακές μας στολές, τα πανηγύρια μας, ακόμη και τα μοιρολόγια μας αποτελούσαν και αποτελούν τον ,,μαυρο λεκέ,, στην ,,καθαρότητα,, και την ,,μοναδικότητα,, της ελληνικής κουλτούρας σε όλα τα μήκη και πλάτη της επικράτειάς του ελληνικού κράτους. Από τις αρχές του 20ου αιώνα απαγορεύτηκε η χρήση της μακεδονικής γλώσσας στην Ελλάδα και κατα συνέπεια απαγορεύτηκαν και τα τραγούδια μας και αυτό είναι κάτι το οποίο ισχύει μέχρι και σήμερα. Επί έναν ολόκληρο αιώνα και στις περισσότερες περιπτώσεις μέχρι και σήμερα, είμαστε ίσως οι μοναδικοί άνθρωποι στην γη οι οποίοι αν και έχουν εκαντοντάδες χορούς δεν έχουν επισήμως τραγούδια. Είμαστε ίσως οι μοναδικοί που χορεύουμε σαν τις αρκούδες, μόνο με μουσική, όπως λέει μια παλια μακεδόνικη φράση ,,шо ни свираат тоа играме-σσο νι σφίραατ τόα ίγκραμε,, . Όλοι οι πολιτιστικοί συλλόγοι ανα τον κόσμο όταν δίνουν παραστάσεις χορεύουν και τραγουδούν έκτος από τους δικούς μας συλλόγους οι οποίοι μόνο χορεύουν για να μην ,,θυμώσουν,, τις ελληνικές αρχές, για να αποδείξουν  το πόσο πιστοί είναι στις οδηγίες του κράτους και πόσο μεγάλο είναι το εθνικό τους φρόνιμα. Και όλα αυτά στον 21ο αιώνα !!! Όλοι οι χοροί μας απέκτησαν εξελληνισμένα ονόματα και σε πολλές περιπτώσεις ελληνικούς στίχους. Το пушчено-πουσστσσένο έγινε λυτός, το Елено моме-Έλενο μόμε έγινε κόρη Ελένη, το Ветер подујнало-βέτερ ποντουινάλο  έγινε φύσηξε αεράκι, το шири шири-σσίρι σσίρι έγινε σύρε σύρε. Τα пинци-πίντσι μας, αντικαταστήθηκαν από τα ,,ελληνικότατα,, τσαρούχια με την φούντα, πολλά από τα χορευτικά μας υποχρεώθηκαν να φορούν την στολή του Παύλου Μελά, με πιέσεις εισάχθηκαν στο χορευτικό πρόγραμα των συλλόγων χοροί που ουδεμία σχέση έχουν με την μακεδονική μας κουλτούρα. Τραγούδι, θέατρο ή αναπαράσταση παλαιών εθίμων στην μακεδονική γλώσσα ; Ούτε λόγος να γίνεται.Ακόμα και τώρα τελευταία που οι Μακεδόνες πήραν λίγο θάρρος και άρχισαν να τραγουδούν στα πανηγύρια τους και αυτό όχι λόγω του ότι το επέτρεψαν οι ελληνικές αρχές, αλλά επειδή με ενέργειες του το Ουράνιο Τόξο λόγω των δραστηριοτήτων του σε ευρωπαικό επίπεδο πίεσε πάνω στο θέμα αυτό, ακόμα και τώρα η κουλτούρα μας και τα λίγα τραγούδια που ακούγονται κατα καιρούς παρουσιάζονται από την επίσημη Ελλάδα ως κατάλοιπα της βουλγαρικής κατοχής, ως επιδράσεις από την άλλη πλευρά των συνόρων, ως προπαγάνδα ξένων κέντρων ή και ως ελληνικότατα αλλά με.. μικρή σλαβική επίδραση. Οτιδήποτε εκτός μακεδονικό.

Βέβαια, μεγάλες πιέσεις με σκοπό τον αφανισμό, εκτός των τραγουδιών μας και των εθίμων μας, δέχτηκαν και δέχονται και οι αρχιτεκτονικές μας ιδιαιτερότητες. Όλα τα νεκροταφεία που είχαν τάφους και μνήματα με μακεδόνικες επιγραφές καταστράφηκαν, όλες οι μακεδόνικες επιγραφές σε εκκλησίες καλύφτηκαν με νέο σοβά και εικόνες, και σε πολλές περιπτώσεις γκρεμίστηκαν ολόκληροι ναοί, μόνο και μόνο επειδή το στυλ της οικοδόμησής τους δεν ταίριαζε στο ελληνικό. Παράδειγμα ο ιερός ναός Αγίου Κωνσταντινου και Ελένης στο Αμύνταιο όπου την δεκαετεία του 60 γκρεμίστηκε από μια ντουζίνα τανκς με την δικαιολογία ότι είναι έτοιμος να πέσει. Έτοιμος να πέσει δεν ήταν καθόλου, αφού πολλά τανκς επι ώρες δεν μπορουσαν να τον κατεδαφίσουν, το μόνο που ενοχλούσε ήταν η μακεδονική του αρχιτεκτονική. Τέτοια παραδείγματα υπάρχουν αμέτρητα.Οι μεθόδοι οι οποίες ακολουθούνται σήμερα από τις ελληνικές αρχές δεν διαφέρουν κατα πολύ από τις παλαιότερες, είναι όμως περισσότερο εξειδικευμένες. Πλέον δεν απαγορεύονται ανοικτά οι διάφορες μακεδονικές εκδηλώσεις και κινήσεις, αλλά παύουν να χρηματοδοτούνται αυτές που θα παρουσιάσουν μακεδονικό πρόσωπο. Απειλούνται αυτοί που θα τολμήσουν να δηλώσουν την διαφορετικότητα της κουλτούρας τους, είτε με διώξιμο από την δουλειά τους είτε με μελλοντικά προβλήματα των παιδιών τους είτε με άλλους τρόπους. Επίσης δεν παρουσιάζονται εκδηλώσεις με μακεδονικά στοιχεία από κανένα μέσο μαζικής ενημέρωσης και αν αυτό κάποτε συμβεί, γίνεται με παρουσίαση μερικών και όχι όλων των στοιχείων. Πάραδειγμα, ελληνοποιημένα ονόματα χορών, έλλειψη τραγουδιού, άλλαλες εκδηλώσεις. Πολλά από τα ήθη και έθιμά μας τα οποία υπήρχαν για αιώνες τώρα, εξαφανίστηκαν κάτω από τις πιέσεις και μεθόδους δημιουργημένες για τον σκοπό αυτό. Κανένα από τα παιδιά μας πλέον δεν τραγουδά το кољда бабо-κόλντα μπάμπο, то сурва бабо-σούρβα μπάμπο ή το лазарица-λαζάριτσα, τα οποία αντικαταστάθηκαν από τις ελληνικές τους εκδοχές.

Αυτά και πολλά άλλα δεινά υπέμενε και υπομένει η μακεδονική μας κουλτούρα, η τόσο κυνηγημένη και αμαυρωμένη.Για τους λόγους αυτούς το Ουράνιο Τόξο δεν έπαψε και δεν θα πάψει να αγωνίζεται για την διάσωση και αναγέννηση της μακεδονικής μας κουλτούρας και πολιτισμού. Μέσω των ενεργειών μας στην Ελλάδα και το εξωτερικό, όπου είμαστε μέλη σε πολλές ευρωπαικές οργανώσεις, μέσω των προσπαθειών μας για την απομάκρυνση του φόβου από τις καρδιές των Μακεδόνων στην Ελλάδα, μέσω των αγώνων μας για μια καλύτερη και δημοκρατικότερη Ελλάδα, προσπαθούμε να διασώσουμε τα λίγα έστω στοιχεία της κουλτούρας μας που έχουν απομείνει και να αναγεννήσουμε αυτά που αφανίστηκαν ή καταστράφηκαν. Η κουλτούρα και ο πολιτισμός, μαζί με την γλώσσα και την ταυτότητα  αποτελούν τις πολιτιμότερες αξίες κάθε ανθρώπου. Χωρίς αυτές ο άνθρωπος παύει να υπάρχει ως κάτι το ξεχωριστό.

Πολύ σωστό αυτό που κάποτε είπε ένας αρχαίος Ελληνας σοφός ότι ,,άνθρωπος που δεν γνωρίζει το παρελθόν του και δεν αναπτύσει την κουλτούρα του, δεν έχει μέλλον,,. Όπως και η γνωστή ρήση του Μακεδόνα βοιβόντα Јане Садански-Γιάννε Σάντανσκι ότι ,,οι αιχμάλωτοι αγωνίζονται για την ελευθερία τους και οι ελεύθεροι για την τελειότητα,, .

δεν επιτρέπονται τα σχόλια.

Κατηγορίες

Ευχαριστούμε θερμά τους Μακεδόνες οικονομικούς μας μετανάστες σε Αυστραλία, Καναδά και δυτική Ευρώπη, όπως και τους φίλους μας απ’ όλα τα μέρη της Ελλάδας, για την οικονομική στήριξη της έκδοσης της Нова Зора. Благодариме - Μπλαγκοντάριμε


ALPHA BANK

Account 852 00 2101 031390

IBAN: GR47 0140 8520 8520 0210 1031 390

BIC: CRBAGRAA

Μηνιαίες Εκδόσεις

Македонска Ризница
  • ,ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΤΕΥΧΩΝ
    РАЗГЛЕДУВАЊЕ НА ПРЕТХОДНИ БРОЕВИ
  • 2016 (147)
  • 2015 (416)
  • 2014 (404)
  • 2013 (377)
  • 2012 (372)
  • 2011 (323)
  • 2010 (202)