КРАДЕЊЕТО НА ЖЕНИТЕ – ΚΡΑΝΤΕΝΙΕΤΟ ΝΑ ΖΖΕΝΙΤΕ

(Η αρπαγές των γυναικών)

Η ΑΡΠΑΓΗ ΤΩΝ ΣΑΒΙΝΩΝ

Οι Σαβίνοι ήταν ένα αρχαίο λατινικό φύλο

που κατοικούσε στην ορεινή περιοχή

ανατολικά του Τίβερη.

Ο Ρωμύλος, ο ιδρυτής της Ρώμης, προσκά-

λεσε σε γιορτή τους Σαβίνους κι επειδή

οι Ρωμαίοι είχαν έλλειψη από γυναίκες

έκλεψαν τις γυναίκες τους, τις Σαβίνες.

Αυτά λέει ο μύθος της αρπαγής

των Σαβίνων.

ΡΩΜΑΪΚΗ ΜΥΘΟΛΟΓΙΑ     

Μέχρι το Β΄Παγκόσμιο Πόλεμο, στα μακεδόνικα χωριά τον κύριο λόγο για τα παντρολογήματα είχαν οι γονείς και ιδιαίτερα ο πατέρας. Αυτοί αποφάσιζαν πότε θα παντρευτεί το παιδί τους και ποιόν ή ποιά θα πάρει. Φυσιολογικό ήταν ορισμένοι νέοι ν΄αντιδρούν στα πρότυπα αυτά που είχαν επικρατήσει.

Μία από τις αντιδράσεις των νέων ήταν το крадење-κράντενιε (αρπαγή, απαγωγή).

Αν ένας νέος και μια νέα αγαπιούνταν και δεν συμφωνούσαν οι γονείς είτε από τη μια μεριά είτε κι από τις δύο μεριές, τότε οι νέοι συμφωνούσαν και се одкрадуваа-σε οντκραντούβαα (κλεβόντουσαν). Όταν από τη μια μεριά υπήρχε συγκατάθεση, τότε οι αλληλοαπαχθέντες, που αποτελούσαν ,,παράνομο,, ζευγάρι για την κοινωνία και ιδιαίτερα για την εκκλησία, έβρισκε καταφύγιο στο σπίτι που συμφωνούσε με την απαγωγή, αν όχι, πήγαιναν και φιλοξενούνταν προσωρινά σε συγγενικό σπίτι ή σε κάποιο μαντρί. Ακολουθούσαν οι ,,διαπραγματεύσεις,, και σε λίγες μέρες το ζευγάρι γινόταν ,,νόμιμο,, πήγαιναν στο σπίτι του νέου κι ακολουθούσαν οι προετοιμασίες για το γάμο. Δεν υπήρχε περίπτωση να διεκδικήσουν οι γονείς της κοπέλας την επιστροφή της, γιατί η κοπέλα ήταν πια ,,ατιμασμένη,,, κοινωνικά ,,στιγματισμένη,, και δεν υπήρχε η πιθανότητα να παντρευτεί κάποιον άλλο νέο, αφού επιβαλλόταν από την κρατούσα κοινωνική ηθική να είναι ,,αγνή,,. Μόνο κάποιος που είχε χηρέψει θα μπορούσε να τη ζητήσει και να την παντρευτεί.

Η πιο σκληρή περίπτωση ήταν εκείνη που οι γονείς του νέου ήθελαν πολύ μια κοπέλα, ενώ με τίποτα δεν ήθελαν οι γονείς της κοπέλας, αλλά και η ίδια η κοπέλα. Στην περίπτωση αυτή αποφάσιζαν να την κλέψουν.

Για να μπορεί να γίνει η απαγωγή έπρεπε να βρεθεί η κοπέλα κάπου μόνη της. Άρχιζαν την παρακολούθηση κι όταν εντόπιζαν για παράδειγμα ότι πάει μόνη της να φέρει νερό απ΄την πηγή ή από τη βρύση, την έστηνε μια ομάδα από φίλους και συγγενείς του υποψήφιου απαγωγέα και την άρπαζαν.

Η απαγωγή σχεδιαζόταν πολύ καλά, έτσι ώστε να έχει επιτυχία. Δύο άτομα ήταν εφοδιασμένα μ΄ένα  χοντρό κοντάρι, αρκετά μακρύ για να μεταφέρουν με ,,ειδική τεχνική,, την κοπέλα. Παλαιότερα οι κοπέλες φορούσαν појас-πόγιας (ζωνάρι) και απ΄αυτό περνούσαν το κοντάρι και μετέφεραν την κοπέλα σαν σφαγιό. Αν δε φορούσε πόγιας, της τύλιγαν στη μέση μια ортома-ορτόμα (τριχιά) κι από εκεί περνούσαν το κοντάρι, έτσι ένας μπροστά με τη μια άκρη του κονταριού στον ώμο και ο άλλος πίσω με το άλλο άκρο στον ώμο, βάδιζαν προς την ίδια κατεύθυνση με την κοπέλα κρεμασμένη από τη μέση της, στη μέση του κονταριού. Αυτοί οι δύο ήταν οι ,,μεταφορείς,, γιατί υπήρχε και ομάδα από чувари-τσσούβαρι (φύλακες) που ήταν εξοπλισμένοι με χοντρά και γερά стапови-στάποβι (ραβδιά) χωρίς να αποκλείεται τα γκρίζα χρόνια να είχαν και τουφέκια κρεμασμένα στον ώμο τους. Οι φύλακες ήταν απαραίτητοι γιατί υπήρχε περίπτωση να ειδοποιηθούν οι συγγενείς της κοπέλας, να τρέξουν να την προλάβουν και να την ελευθερώσουν.

Μερικές φορές οι συγγενείς του απαγωγέα χρησιμοποιούσαν κάποια φίλη του θύματος που την παρέσερνε σε μια καθορισμένη απόμακρη περιοχή, δήθεν για βόλτα και εκεί την περίμεναν οι απαγωγείς.

Όταν γινόταν η απαγωγή, έπρεπε να γίνει η ,,работата-ραμπότατα,, η διακόρευση, που σήμαινε για τον απαγωγέα εγγύηση ότι δε θα τη διεκδικούσαν οι δικοί της, ούτε και κανένας άλλος γιατί θα ήταν πια ,,ατιμασμένη,,. Αυτό γινόταν στο καταφύγιο, το οποίο ήταν κάποιο συγγενικό σπίτι ή κάποιο μαντρί. Οι φύλακες παρέμεναν για προστασία κοντά στον απαγωγέα και την απαχθείσα κι αυτό μπορούσε να κρατήσει μέρες.

Η επιστροφή στο χωριό ήταν συνήθως ήρεμη. Μόνο η ,,κλεμμένη,, βάδιζε ταπεινωμένη, με σκυφτό το κεφάλι και κλαμένη, ενώ όσοι από τους συγχωριανούς τους τους αντάμωναν, τους έδιναν τις καλύτερες ευχές για μια στέρεα και ευτυχισμένη ζωή.

Δε λείπανε και οι περιπτώσεις που είχαμε και αιματοχυσίες μεταξύ των απαγωγέων και των συγγενών της κλεμμένης και μακροχρόνια διακοπή των σχέσεων με την κόρη, που έπρεπε να ζήσει, να τεκνοποιήσει μ΄έναν ανεπιθύμητο άντρα και να περάσει όλη της τη ζωή, επειδή είχε στιγματιστεί κι άσχετα αν αυτό έγινε παρά τη θέλησή της.

Πολύ σπάνια, ορισμένες κοπέλες, που κατά κανόνα ήταν μεγαλύτερες από τον απαγωγέα, παραμυθιάζανε τον απαγωγέα ότι κι αυτή ήταν ερωτευμένη μ΄αυτόν, δεν υπήρχε λόγος να γίνει η απαγωγή κι έτσι του πρότεινε να επιστρέψουν στο χωριό ειρηνικά και ωραία και του υποσχόταν ότι όλα θα εξελίσσονταν ομαλά κι αγαπημένα. Όταν έμπαιναν βέβαια στο χωριό και σε μέρος που υπολόγιζε ότι θα είχε βοήθεια, έβαζε τις φωνές, οπότε έτρεχαν οι συγχωριανοί της και την έσωζαν. Δεν υπήρχε περίπτωση σωτηρίας αω η κοπέλα ήταν από άλλο χωριό, γιατί δε θα είχε βοήθεια στο χωριό του απαγωγέα.

Στατιστικά οι ,,απαγωγές,, κοινή συναινέσει, δηλαδή που κανονίζονταν να κλεφτούν γιατί για κάποιους λόγους είχαν εμπόδια από τις οικογένειές τους ή από τη μία οικογένεια, ήταν πιο συχνές από τις βίαιες απαγωγές.

Οι περιπτώσεις όλων των απαγωγών ήταν συνέπεια του τρόπου ζωής και της ηθικής που επικρατούσε. Δεν υπήρχε για τους νέους κοσμική ζωή ώστε να γνωριστούν, να ερωτευτούν και να ολοκληρωθούν ως άτομα με προσωπικότητα και υποτάσσονταν στα ήθη που επικρατούσαν. Ευτυχώς όλα τα παραπάνω σήμερα αποτελούν ένα ανεπίστρεπτο παρελθόν και φαντάζει στους νεότερους σήμερα ως κάτι τερατώδες κοινωνικά.

ΑΙΓΑΙΑΤΗΣ  ΜΑΚΕΔΟΝΑΣ

δεν επιτρέπονται τα σχόλια.

Κατηγορίες

Ευχαριστούμε θερμά τους Μακεδόνες οικονομικούς μας μετανάστες σε Αυστραλία, Καναδά και δυτική Ευρώπη, όπως και τους φίλους μας απ’ όλα τα μέρη της Ελλάδας, για την οικονομική στήριξη της έκδοσης της Нова Зора. Благодариме - Μπλαγκοντάριμε


ALPHA BANK

Account 852 00 2101 031390

IBAN: GR47 0140 8520 8520 0210 1031 390

BIC: CRBAGRAA

Μηνιαίες Εκδόσεις

Македонска Ризница
  • ,ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΤΕΥΧΩΝ
    РАЗГЛЕДУВАЊЕ НА ПРЕТХОДНИ БРОЕВИ
  • 2016 (147)
  • 2015 (416)
  • 2014 (404)
  • 2013 (377)
  • 2012 (372)
  • 2011 (323)
  • 2010 (202)