БЕЗ ПРОМЕНИ РАЗВОЈ НЕ ДОАЃА ΧΩΡΙΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΕΝ ΕΡΧΕΤΑΙ

Για τον μέσο πολίτη υπάρχει τα τελευταία χρόνια κυκεώνας πληροφόρησης και παρα-πληροφόρησης σχετικά με την οικονομία, με αφορμή την οικονομική κρίση.

Σε μια σοβαρή χώρα πρέπει να γνωρίζουν οι αρμόδιοι τους βασικούς τομείς εργασίας και παραγωγής στους οποίους εργάζονται οι πολίτες (δημόσιο και ιδιωτικό τομέα) ώστε να λειτουργεί το κράτος χρήσιμα και με σχέδιο για το ατομικό και το δημόσιο συμφέρον. Έπρεπε να γίνει σχετική απογραφή μετά από αίτημα των ξένων δανειστών της χώρας για να γνωρίζει επιτέλους το ίδιο το κράτος τον αριθμό των εργαζομένων στον Δημόσιο τομέα.

Είναι πραγματικότητα ότι η παραγωγική βάση έχει καταστραφεί στην χώρα τις τελευταίες δεκαετίες. Δεν παράγει η χώρα, σαμποταρίστηκε η βιομηχανία, έχει μείνει πίσω και δεν επενδύθηκαν τα δάνεια και το χρήμα στις υποδομές και στην γνώση, ώστε να μεταφερθεί αποτελεσματικά στην παραγωγική διαδικασία. Είναι γνωστό επίσης ότι δομήθηκε ανατολικού τύπου κράτος όπου κάθε «πικραμένος», «αισιόδοξος» ή «ονειροπόλος» έκανε φετίχ την θέση του στο Δημόσιο τομέα που παρέχει ανέσεις, ασφάλεια, μονιμότητα και σίγουρη επένδυση στο μέλλον. Στον ιδιωτικό τομέα εφαρμόστηκε συγκυριακή πολιτική για χρόνια.

Σε αυτά τα πλαίσια, ένα από τα οπισθοδρομικά μέτρα-πολιτική των τελευταίων δεκαετιών  ήταν η υποβάθμιση των Πανεπιστημίων και κατ’ επέκταση της αδυναμίας  απόκτησης γνώσης και εξειδίκευσης ανά τομέα.

Μεταξύ αυτών, έχουν κυριολεκτικά «διασπαρθεί» μεγάλος αριθμός πανεπιστημιακών σχολών στην Περιφέρεια της χώρας εκτός από τις 2-3 μεγάλες πανεπιστημιακές πόλεις του παρελθόντος (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα). Στα πλαίσια του πολιτικής εμφύσησης στον μέσο πολίτη επιθυμίας για θέση στον Δημόσιο, προϋπόθεση ήταν η εξασφάλιση του πολυπόθητου διπλώματος. Γέμισαν σχολές ΑΕΙ, ΤΕΙ κλπ. σε πολλές επαρχιακές πόλεις και σήμερα μετά την κατάρρευση του συστήματος παράγονται σωρηδόν νέοι άνεργοι.

Υπάρχουν και εξειδικευμένες περιπτώσεις πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σχετικά με την μειονοτική διάσταση της χώρας. Αφορά την διασπορά πανεπιστημιακών και ανώτερων σχολών στην Περιφέρεια. Συγκεκριμένα αφορά την περιοχή της Φλώρινας όπου αποφασίσθηκε από το «βαθύ κράτος» η ίδρυση ΑΕΙ για τους λεγόμενους «εθνικούς λόγους». Είναι γνωστό ότι στην περιοχή υπάρχει σχετικά συμπαγής από γλωσσο-πολιτιστική άποψη μειονότητα με εκφρασμένη από τμήμα του πληθυσμού μακεδονικής εθνικής ταυτότητας. Οι «ιθύνοντες» αποφάσισαν την ίδρυση εκεί τεσσάρων πανεπιστημιακών παραρτημάτων ΑΕΙ και τριών ΤΕΙ. Μεταξύ αυτών ακόμη και νεότευκτο πανεπιστήμιο Βαλκανικών Σπουδών. Το «κλου» ή ευτράπελο είναι από την μία στα πλαίσια των σπουδών να γίνεται ενημέρωση-ανάλυση των γειτονικών Βαλκανικών κρατών μέσα από την ελληνική εθνικιστική «διόπτρα», και από την άλλη να μην γίνεται μέριμνα στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα για μαθήματα σχετικά με την γειτονική Δημοκρατία της Μακεδονίας. Αγνόηση και ελάχιστες οι αναφορές στους γείτονες και το πλέον χαρακτηριστικό είναι ότι υπάρχουν μαθήματα των Βαλκανικών γλωσσών εκτός από την «ακατονόμαστη» γλώσσα της «ανύπαρκτης» εθνότητας της γειτονικής χώρας και επακόλουθο η αγνόηση-υποβάθμιση της μειονοτικής γλώσσας στην περιοχή. Μαζί με την ίδρυση μεγάλου αριθμού πανεπιστημιακών σχολών σε μια μικρή περιοχή με πληθυσμό περίπου 55.000 (όλος ο νομός) σκοπός μεταξύ άλλων ήταν να αμβλύνεται η μειονοτική διάσταση και ο περιορισμός της μειονοτικής γλώσσας δημόσια, αφού χιλιάδες φοιτητές «πλημμυρίζουν» τους δρόμους της πόλης φορείς μόνον της ελληνικής γλώσσας, ώστε η μειονοτική μακεδονική γλώσσα να μην μπορεί να είναι κυρίαρχη στην καθημερινή επικοινωνία. Κάποιος θα σου πει κοντόφθαλμα ότι είναι καλό για την τοπική κοινωνία, αφού χιλιάδες φοιτητές θα αφήνουν τα χρήματα στην τοπική οικονομία όμως ποιά η σημασία και το μέλλον των διπλωματούχων νέων ανθρώπων; Μέχρι πρόσφατα ήταν στα πλαίσια της απόκτησης του πολυπόθητου «χαρτιού» με προοπτική θέση στο Δημόσιο, σήμερα όμως ποιά η συνεισφορά πανεπιστημιακών σχολών και το παραγωγικό δυναμικό στην ελληνική οικονομία γενικά; Πού θα διορισθούν και πώς θα δουλέψουν π.χ. οι απόφοιτοι της σχολής βαλκανικών σπουδών Φλώρινας;

Αλλού για εθνικούς λόγους έγινε ίδρυση πανεπιστημίων σε «προβληματικές» περιοχές και γενικά πολυδιάσπαση του πανεπιστημιακού κεντρικού κορμού για δήθεν ενίσχυση οικονομικών τοπικών οικονομιών, αλλά η ποιότητα σπουδών και ο σχεδιασμός απορρόφησης στην οικονομία νέων ανθρώπων πολύ λίγο ενδιέφερε τους αρμόδιους Υπουργούς  και κυβερνήσεις τις τελευταίες δεκαετίες. Για αυτό η λεγόμενη ύφεση θα συνεχίσει τα επόμενα χρόνια και θα είναι μαρτύριο για τους νέους ανθρώπους η ανεργία, αν δεν γίνει ριζική αναδιάρθρωση στο επίπεδο κατάκτησης γνώσεων-εξειδίκευση ΑΕΙ-ΤΕΙ. Με την βιομηχανία-παραγωγή κατεστραμμένη το γνωστικό επίπεδο υποβαθμισμένο, διασπασμένο, συγκυριακός σχεδιασμός, πώς θα μπορέσουν οι νέες γενιές να έχουν ουσιαστική και χρήσιμη συμμετοχή στην οικονομική ζωή της χώρας όταν δεν γίνεται εκεί που πρέπει μεταρρύθμιση ως προϋπόθεση για την ανάπτυξη της οικονομίας μιας σοβαρής οργανωμένης χώρας;

Απορώ, με τους «φωστήρες» της πολιτικής που κομπάζουν για την προσέλκυση επενδύσεων στην χώρα. Έχουν  σκεφτεί οι αρμόδιοι ότι η προϋπόθεση για το μέλλον και την ανάλογη οικονομική ανάπτυξη ξεκινάει από την βάση και όχι με ευκαιριακές κομματικές «φανφαρίστικες» δηλώσεις για επενδύσεις; Με άλλα λόγια, όπως έγινε καταγραφή στον Δημόσιο θα πρέπει να γίνει ανάλογη «απογραφή» πανεπιστημιακών και σχολών στην χώρα. Παράλληλα να γίνει ανάλυση των στοιχείων των δυνατοτήτων της χώρας σε ότι αφορά την δυνατότητα παραγωγής-επενδύσεων (πρωτογενές-δευτερογενές επίπεδο) και στην συνέχεια ριζική αναδιάρθρωση στον τομέα  «απόκτηση γνώσης» και την σχετική απόκτηση-εξειδίκευση νέων, ώστε να μπορεί στις οικονομικές δραστηριότητες-επενδύσεις να απορροφηθεί ανάλογα το ανθρώπινο δυναμικό.

Λόγου χάρη έχει σκεφτεί κανείς στα αρμόδια Υπουργεία πόσοι φιλόλογοι «παράγονται» κάθε χρόνο; Πόσοι δάσκαλοι, φυσικοί, μηχανικοί κλπ. πόσες και ποιές ανώτερες σχολές ΑΕΙ-ΤΕΙ «παράγουν» διπλωματούχους που θα δουλέψουν στον ιδιωτικό ή δημόσιο τομέα; Αντίστοιχα πόσοι εξειδικευμένοι απόφοιτοι πανεπιστημίων-σχολών σχετικοί με π.χ. τουρισμό και μάνατζμεντ υπάρχουν, όταν γίνεται λόγος για τον τουρισμό ως «βαριά βιομηχανίας» στην χώρα; Πόσα πανεπιστήμια και ανάλογες εξειδικευμένες σχολές υπάρχουν ανά τομέα;

Τέτοια ανάλυση-απογραφή δεν έχει γίνει. Πώς μπορεί οποιοσδήποτε πολιτικός να κομπάζει ότι θα φέρει επενδύσεις στην χώρα χωρίς να γνωρίζει σε ποιους τομείς υπάρχει προοπτική; Μα ακόμη και χαμηλό ημερομίσθιο να υπάρχει στην χώρα, ακόμη και να φτάσουν στην μείωση μισθών όπως των βαλκανικών χωρών, αν δεν έχεις καταρτισμένο ανθρώπινο προσωπικό γιατί ο ξένος επενδυτής να έρθει στην Ελλάδα, να ανοίξει επιχείρηση και να δώσει δουλειά  σε Έλληνα πολίτη ώστε να καταπολεμηθεί η ανεργία και να ενισχυθεί η ανάπτυξη;

Σοβαρή κυβέρνηση και κομματικά επιτελεία θα έπρεπε να έχει επεξεργαστεί ήδη το σχετικό πλάνο-προγραμματισμό όχι για τα επόμενο 1-2 χρόνια προς κατάκτηση-εξασφάλιση του ευρωπαϊκού συσσιτίου-δόσεων αλλά για τις επόμενες δεκαετίες. Εμπεριστατωμένα, ανάλυση-πρόγραμμα-πρόταση για τον πανεπιστημιακό χώρο σε συνδυασμό με την προοπτική εργασίας ανάκαμψης-ανάπτυξης ανά τομέα σε πρωτογενές και δευτερογενές επίπεδο παραγωγής. Όταν δεν έχεις σχέδιο και σε στέρεα βάση, γνωστικές υποδομές, δεν θα έχει και θετικό οικονομικό μέλλον για τις επόμενες δεκαετίες η χώρα. Εν κατακλείδι η αναφορά σε «ανάπτυξη-επενδύσεις-δουλειές» αποτελούν κομματική σπέκουλα και φρούδες ελπίδες για τους πολίτες.

Παύλος Φιλίποβ Βοσκόπουλος

δεν επιτρέπονται τα σχόλια.

Κατηγορίες

Ευχαριστούμε θερμά τους Μακεδόνες οικονομικούς μας μετανάστες σε Αυστραλία, Καναδά και δυτική Ευρώπη, όπως και τους φίλους μας απ’ όλα τα μέρη της Ελλάδας, για την οικονομική στήριξη της έκδοσης της Нова Зора. Благодариме - Μπλαγκοντάριμε


ALPHA BANK

Account 852 00 2101 031390

IBAN: GR47 0140 8520 8520 0210 1031 390

BIC: CRBAGRAA

Μηνιαίες Εκδόσεις

Македонска Ризница
  • ,ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΤΕΥΧΩΝ
    РАЗГЛЕДУВАЊЕ НА ПРЕТХОДНИ БРОЕВИ
  • 2016 (147)
  • 2015 (416)
  • 2014 (404)
  • 2013 (377)
  • 2012 (372)
  • 2011 (323)
  • 2010 (202)