МАКЕДОНСКИ КАШКАВАЛ НА БРОДОТ ТИТАНИК ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΚΑΣΕΡΙ ΣΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ

Το βρετανικό υπερωκεάνιο πλοίο „Τιτανικός“, το μεγαλύτερο ταξιδιωτικό πλοίο εκείνης της εποχής, ιδιοκτησία της εταιρείας Ουάιτ Σταρ Λάιν, είχε κατασκευαστεί σύμφωνα με τις πλέον σύγχρονες τεχνολογίες εκείνου του καιρού και πίστευαν ότι τίποτα δε μπορεί να το βυθίσει.  Είχε μήκος 269,1 μέτρων, με δυναμικό φορτίου 46.328 τόνων και δυνατότητα μεταφοράς  3.547 επιβατών. Οι χώροι του πλοίου και ιδιαίτερα αυτοί της άλφα κατηγορίας, ήταν υπέροχα διακοσμημένοι, ενώ για τους πλούσιους ταξιδιώτες είχαν εξασφαλιστεί τα πλέον πολυτελή αγαθά.

Ο Τιτανικός με τις τουρμπίνες ατμού 59.000 ίππων, με πλήρες φορτίο μπορούσε να αναπτύξει ταχύτητα 24 κόμβων ή 44, 57 χμ/ώρα. Στο πρώτο του ταξίδι από το Σαουθάμπτον για τη Νέα Υόρκη, το οποίο ξεκίνησε στις 10 Απριλίου 1912, ο καπετάνιος του είχε ως στόχο να καταρρίψει το εώς τότε ρεκόρ των 5 ημερών, 11 ωρών και 37 λεπτών ταξιδιού. Όμως, στις 14 Απριλίου 1912, περίπου στις 22.30 η ώρα, το πλοίο συγκρούστηκε με παγόβουνο στο βόρειο Ατλαντικό και μετά από δύο ώρες και σαράντα λεπτά, βυθίστηκε. Στο μεγάλο αυτό δυστύχημα έχασαν τη ζωή τους 1517 επιβάτες και προσωπικό, μεταξύ των οποίων και περισσότεροι Μακεδόνες.

Η τότε εφημερίδα „Τάιμς“ είχε δημοσιεύσει ότι το φορτίο του Τιτανικού είχε τεράστια αξία. Το πλοίο μετέφερε περίπου 50.000 σακιά καφέ, άλλα τόσα σακιά ινδικού τσαγιού και επίσης διαμάντια και πολύτιμους λίθους τεράστιας αξίας. Μεταξύ των αγαθών αυτών βρισκόταν και το τότε γνωστό „Γαλάζιο διαμάντι“, το οποίο ο ιδιοκτήτης του το είχε αγοράσει στην Ευρώπη και για το οποίο λεγόταν ότι στους προηγούμενους κάτοχους είχε φέρει ατυχία. Για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το μέγεθος του καραβιού, αρκεί να ρίξουμε μια ματιά στη λίστα των τροφίμων, απαραίτητων για ταξίδι έξι ημερών: 37 τόνους φρέσκο κρέας, 35 τόνους αυγά, 12 τόνους κοτόπουλα, 40 τόνους πατάτες, 7.5 τόνους γάλα,  5 τόνους ζάχαρη, 500 κιλά τσάι,  200 βαρέλια αλεύρι, 5 τόνους λαχανικά, 12 τόνους πόσιμο νερό και 16.000 μπουκάλια με μπύρα και κρασί. Στη λίστα αυτή υπήρχαν και 15 τόνοι κασέρι από τη Μακεδονία.

Οι σημειώσεις του σερ Σάμοηλ, γεννημένου το 1854, ενός από τους επενδυτές στην κατασκευή του Τιτανικού, μας πληροφορούν για το πώς το μακεδόνικο κασέρι του Γκάλιτσσνικ βρέθηκε στα τραπέζια του Τιτανικού. Στις σημειώσεις αυτές, οι οποίες φυλάσσονται στη Βασιλική Βιβλιοθήκη της Μεγάλης Βρετανίας, ο σερ Σάμοηλ περιγράφει την συνάντησή του με κάποιον Λάμπε, έμπορο πολυτελών αγαθών, ο οποίος είχε καταφτάσει από την Ρωσία.

Σύμφωνα με τις σημειώσεις του σερ Σάμοηλ, ο Λάμπε ήταν ένας μεσόκοπος άντρας με μουστάκια και πυκνά φρύδια. Στην Ρωσία είχε μεταβεί από το νότιο τμήμα των Βαλκανίων, δυτικά της πόλης του Σκόπιε, κοντά στα σύνορα με την Αλβανία και είχε γεννηθεί σε ένα χωριό, το Γκάλιτσσνικ, χωριό με πολύ ανεπτυγμένη κτηνοτροφία και πολλά παρθένα βοσκοτόπια βουνών.

Επίσης, ο σερ Σάμοηλ είχε σημειώσει ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με το Λάμπε, ο τελευταίος του αφηγήθηκε για κάποιο μεγάλης διάρκειας ζωής σκληρό κίτρινο τυρί (κασέρι), το οποίο θα μπορούσε να βρει τη θέση του στα τραπέζια του Τιτανικού. Η ιστορία αυτή κέντρισε το ενδιαφέρον του Σάμοηλ, ο οποίος παρέγγειλε στο Λάμπε από το τυρί αυτό. Ο Λάμπε αναχώρησε αμέσως για την πατρίδα του. Σύμφωνα με στοιχεία εκείνης της εποχής, στο Γκάλιτσσνικ τότε υπήρχαν περισσότερα από 150.000 πρόβατα.

Ο Λάμπε σε άλογα και μουλάρια φόρτωσε σακιά με κασέρι και μέσω των βουνών μπήκε στην Αλβανία και έφτασε στο λιμάνι του Ντρατςς. Από εκεί με πλοίο εώς την Ιταλία και έπειτα μέσω της Γαλλίας και το κανάλι Λαμάνς, μετά από έξι μήνες το κασέρι έφτασε στην Αγγλία.

Όταν δοκίμασε το τυρί (κασέρι), ο σερ Σάμοηλ όχι μόνο χάρηκε για το αποκλειστικό προιόν, το οποίο και πλήρωσε ακριβά, αλλά από το νέο του φίλο, το Λάμπε, αγόρασε και άλλα αγαθά, τα οποία εμπορευόταν.

Στις σημειώσεις του Άγγλου αυτού, αναφέρεται ότι 15 τόνοι αυτού του σκληρού τυριού αποθηκεύτηκαν στον Τιτανικό, όπου αποτελούσαν αναπόσπαστο κομμάτι του πολυτελούς μενού του καραβιού, στα πολυάριθμα σαλόνια, μπαλκόνια και εστιατόριά του.

Από την στιγμή που βυθίστηκε ο Τιτανικός, πολλά μυστικά, ιστορίες, τραγικές αφηγήσεις και απίστευτες μοίρες των ταξιδιωτών αποκαλύφθηκαν, μεταξύ των οποίων και αυτή του κασεριού από το Γκάλιτσσνικ.

Με τον Τιτανικό ταξίδευαν και περισσότεροι Μακεδόνες. Οχτώ από αυτούς χάθηκαν στα νερά του Ατλαντικού, ενώ τέσσερις κατάφεραν να σωθούν. Ανάμεσα στους νεκρούς ήταν τα αδέρφια Μίλε και Γιάνκο Σμίλεβσκι από το Τρέσοντσε, ο Πέτρε Ρίστεβσκι από το Κάνινο της Μπίτολα κ.α. ενώ μεταξύ των επιζώντων ήταν και ο Στόικο Ντοντόλοβσκι από το Τσσούτσσερ, ο οποίος πέθανε πολύ αργότερα από φυσικό θάνατο.

Σημείωση: Το χωριό Γκάλιτσσνικ βρίσκεται δυτικά της πόλης Σκόπιε, Δημοκρατία της Μακεδονίας. Οι κάτοικοί του ασχολούνταν και ασχολούνται κυρίως με την κτηνοτροφία και το εμπόριο και πριν από το 1913 και το διαμελισμό της Μακεδονίας, το καλοκαίρι έβοσκαν τα γιδοπρόβατά τους στην περιοχή του Γκάλιτσσνικ και το χειμώνα στους βοσκότοπους γύρω από το Σόλουν/Θεσσαλονίκη και κυρίως κοντά στα χωριά Γκράντεμπορ (Πεντάλοφος) και Νόβο Σέλο (Νεοχωρούδα) και δίπλα στον ποταμό Γκάλικ (συσχετισμός Γκάλικ – Γκάλιτσσνικ). Οι ελληνικές αρχές στην προσπάθεια εξξεληνισμού της Μακεδονίας και τη μετονομασία των τοπονυμιών, μετονόμασε τον ποταμό Γκάλικ σε (άσχετο τελείως) Γαλλικό ποταμό…

δεν επιτρέπονται τα σχόλια.

Κατηγορίες

Ευχαριστούμε θερμά τους Μακεδόνες οικονομικούς μας μετανάστες σε Αυστραλία, Καναδά και δυτική Ευρώπη, όπως και τους φίλους μας απ’ όλα τα μέρη της Ελλάδας, για την οικονομική στήριξη της έκδοσης της Нова Зора. Благодариме - Μπλαγκοντάριμε


ALPHA BANK

Account 852 00 2101 031390

IBAN: GR47 0140 8520 8520 0210 1031 390

BIC: CRBAGRAA

Μηνιαίες Εκδόσεις

Македонска Ризница
  • ,ΞΕΦΥΛΛΙΣΜΑ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΤΕΥΧΩΝ
    РАЗГЛЕДУВАЊЕ НА ПРЕТХОДНИ БРОЕВИ
  • 2016 (147)
  • 2015 (416)
  • 2014 (404)
  • 2013 (377)
  • 2012 (372)
  • 2011 (323)
  • 2010 (202)